Het nieuws is er vol mee: materiaal tekorten in de bouw. Er zijn niet alleen tekorten, door de schaarste stijgen ook de prijzen. En die prijzen staan nog meer onder druk door de gestegen transportkosten.
De kosten voor transport vanuit met name China zijn extreem gestegen het afgelopen jaar. En doordat de brandstofprijzen momenteel historisch hard stijgen, lijkt het einde nog niet in zicht.
En die stijgende brandstofprijzen hebben nog een gevolg: steeds meer mensen stappen versneld over van een traditionele auto naar een elektrische auto. Met benzineprijzen die nog steeds erg hoog liggen, is het erg aantrekkelijk om met elektriciteit te laden – zeker als die elektriciteit zelf opgewekt kan worden door zonnepanelen.
Kort samen gevat
- Stijgende vraag
- Stijgende transport prijzen
- tekorten
Voor ons als installateurs worden we hier dagelijks mee geconfronteerd. Een meterkast component wat nodig voor een succesvolle installatie is opeens niet leverbaar. Verwachte levertijd: enkele weken. Dat kan natuurlijk niet, want de klant wil kunnen laden. En ook krijgen we zeer geregeld van onze leveranciers te horen dat de prijzen gaan stijgen. Een voorbeeld: prijs van stroomkabel ging eind maart 9% omhoog en eind april kwam daar nog 11% bij.
Natuurlijk kunnen we deze stijgende kosten wel verwerken in onze offertes, maar niet op lopende opdrachten. En we krijgen steeds vaker het advies de geldigheid van onze offertes terug te brengen van 2 maanden, naar 1 maand. We kennen zelfs bedrijven die offertes uitbrengen met een geldigheid van 1 week. Pure noodzaak, omdat die te maken hebben met weekprijzen voor bijvoorbeeld zonnepanelen.
We hebben ruime voorraad genomen van veel gebruikte componenten en stroomkabels. Maar ons advies: wilt u een laadpaal – wacht niet langer. De vraag gaat toenemen, het materiaaltekort is niet op korte termijn voorbij en de prijzen zullen dus alleen maar stijgen.
Comments are closed