Laadpaal offertes vergelijken doet u om geld te besparen. Daarom vragen de meeste mensen meerdere offertes op. Maar waar moet u allemaal op letten? Hoe vergelijkt u installaties met elkaar? Hoe zorgt u dat u kiest voor een goede prijs/kwaliteit verhouding? Hieronder volgen acht tips.

Offertes vergelijken

1. Aansluitwaarde bepaalt het vermogen

Allereerst leggen wij u kort het verschil uit tussen een 1-fase en een 3-fase aansluiting. 

1-Fase aansluiting 

Bij een 1-fase aansluiting komt er een elektriciteitskabel uw huis binnen waarin een fasedraad en een nuldraad zitten. De spanning die wordt geleverd is het verschil tussen de nuldraad en die ene fasedraad. Uw elektriciteitsmeter zal 220/230V aangeven.

3-Fase aansluiting 

Bij een 3-fase aansluiting komen er drie fasedraden uw meterkast binnen van elk 230V en de nuldraad. Een 3-fase aansluiting is groter dan een 1-fase aansluiting. Ook levert deze meer vermogen. Uw elektriciteitsmeter zal 3×220/230V of 380/400V aangeven.

In Nederland hebben de meeste woningen een 1-fase met 1x35A aansluiting of een 3-fase met 3x25A aansluiting.

Om terug te gaan naar de laadpaal installatie offerte: op de offerte wordt vaak vermeld wat het vermogen is van het laadstation. Dit vermogen bepaalt de snelheid waarop de accu wordt opgeladen en het vermogen dat overblijft voor de rest van uw apparatuur. Wat betekent dit concreet? We zullen dit toelichten aan de hand van wat rekenvoorbeelden.

Rekenvoorbeelden: 

  • Een vermogen van 16A levert bij een 1-fase aansluiting een laadvermogen van 3,7kW. Als de accu 50kW capaciteit heeft, heeft u dus bijna (50kW/3,7kW) 14 uur nodig om uw auto volledig op te laden. Dit is relatief lang, want dit zou betekenen dat als u laat thuis komt van het werk en de volgende dag vroeg op pad moet, de kans aanwezig is dat de auto nog niet volledig is opgeladen.
  • Een vermogen van 32A levert bij een 1-fase aansluiting een laadvermogen van 7,4kW, dus dit betekent dat u maar 7 uur hoeft te laden, maar dan blijft er slechts 3A over voor de rest van uw huis – dit zijn een paar lampen en de TV. Zorg er in dit geval voor dat uw monteur load balancing toepast, want zonder load balancing is de kans heel groot dat uw hoofdzekering eruit klapt tijdens het laden.
  • Bij een 3 fase aansluiting, kunt u met 3x16A met 11kW laden, en dan blijft er nog 3x9A over voor de rest van uw huis. Hiermee kunt u bijvoorbeeld de wasmachine of de kookplaat gebruiken tijdens het laden van de auto.

Let bij het vergelijken van de laadpaal offertes op het vermogen en zorg dat er load balancing wordt toegepast indien nodig.

2. Kabel dikte kan enorm verschillen 

Om toekomstbestendig te zijn is het gebruik van een 6mm2 kabel het beste. Veel offertes gaan uit van een 2,5mm2 kabel. Dat scheelt behoorlijk in de kosten van niet alleen de kabel zelf, maar ook van het gebruikte klein materiaal (zoals PVC buizen, buisklemmen, etc). Met een dunnere kabel gaat er meer energie verloren tijdens het laden omdat de kabel warm wordt. 

Daarnaast wordt de lengte van de kabel bepaald door de afstand tussen het laadstation en de meterkast. Als deze lengte relatief lang is (denk aan langer dan 50 meter), dient een dikkere kabel gebruikt te worden om (bijvoorbeeld 10mm2). 

Grondkabel

3. Slimme paal vs “gewone” laadpaal

Een slimme paal is ingewikkelder om aan te leggen, en zeker een 3-fase slimme paal:

  • De fase rotatie moet gecontroleerd worden in het geval van een 3-fase aansluiting
  • Er moeten CT klemmen aangelegd worden (1 bij een 1-fase paal, 3 bij een 3-fase paal) plus een verbinding tussen de CT klemmen en de paal.
  • De paal heeft een internetconnectie nodig (draadloos of bekabeld)
  • Indien er verrekening van de energie moet plaatsvinden met een werkgever, moet de paal dit ondersteunen en ingericht worden.        

Het installeren van een “gewone” laadpaal is dus goedkoper. Kijk bij het vergelijken van de offertes goed naar welke laadpaal wordt geadviseerd.

4. Zonnepanelen om uw auto op te laden 

Zonnepanelen

Het laden van uw auto met uw eigen opgewekte zonne-energie is natuurlijk ideaal! Zorg ervoor dat u een paal aanschaft die dit ondersteunt en waarmee u efficient gebruikt kunt maken van deze energie. Let er ook op dat uw installateur hier rekening mee houdt bij de configuratie van de laadpaal.

Gezien de plannen vanuit de overheid om de mogelijkheid voor salderen via de energierekening af te bouwen, is het verstandig om hier op voor te sorteren. We gaan naar de situatie toe (zoals bijvoorbeeld al in Engeland of België het geval is) dat opgewekte energie die de woning verlaat (dus teruggeleverd wordt) niet meer afgetrokken kan worden van energie die de woning in komt (geleverd door de energiemaatschappij).

5. Extra UTP kabels leggen

De technologische ontwikkelingen gaan razend snel. Om hier in de toekomst op in te kunnen spelen is het raadzaam om 2 UTP kabels van de meterkast naar de laadpaal te trekken. Als de laadpalen in de toekomst nóg slimmer worden, dan heeft u de data kabels liggen om hier gebruik van te maken.

6. Voldoen aan de huidige NEN 1010 normen 

U bent als huiseigenaar zelf verantwoordelijk voor uw installatie. Dit kan lastig zijn omdat u wellicht onvoldoende technische kennis heeft. Een belangrijke eis waar de meeste mensen niet vanaf weten is dat bij elke wijziging aan uw meterkast, de meterkast moet voldoen aan de huidige NEN normen. Dat betekent anno 2021 concreet dat de meterkast voorzien moet zijn van een hoofdschakelaar, aardlekschakelaars en maximaal 4 groepen per aardlekschakelaar. 

Als uw meterkast nu bijvoorbeeld nog geen hoofdschakelaar heeft, hoeft dat op dit moment geen probleem zijn. Maar als er een laadpaal wordt geplaatst en er zijn wijzigingen nodig aan de meterkast, dan moet de meterkast voldoen aan de huidige NEN normen. 

Te vaak zien we dat hier geen rekening mee wordt gehouden: er wordt ‘gewoon een groepje’ bij gezet zonder de meterkast aan te passen naar de huidige normen. 

Belangrijker is nog: vanuit een aansprakelijkheid oogpunt ligt die verantwoording bij de huiseigenaar en niet bij de installateur. Let hier dus op in de ontvangen offerte.

NEN 1010

7. Diverse merken laadstations

Als u een offerte inclusief laadpaal aanvraagt, let dan op het type laadpaal dat u wordt geadviseerd. Er zijn grote kwaliteitsverschillen tussen de laadpalen. Kijk naar uw wensen en kies een laadpaal die hierin voorziet. Daarnaast heeft een laadpaal uit het A-segment uiteraard een andere prijs dan een uit het B-segment. Zorg ervoor dat u zelf een goed gevoel heeft bij de laadpaal die wordt geadviseerd door wat onderzoek te doen.

Daarnaast zijn sommige palen uit het A-segment ontwikkeld voor zakelijk gebruik. Deze palen komen soms met een verplicht abonnement (maandelijks bedrag of een bedrag per geladen kW) om de paal goed te laten werken en de verrekening toe te staan.

Zie ook laadpalen & wallboxen.

8. Extra componenten in de meterkast

Er zijn verschillende merken groepenkasten en elk merk heeft dan weer zijn eigen componenten. Kijk goed welke componenten de installateur gaat gebruiken. Gebruikt de installateur de componenten van hetzelfde merk, of gebruikt hij goedkopere componenten van een generiek merk. Als uw thuis een ABB meterkast heeft, gaan onze offertes altijd uit van ABB componenten. Bij een Hager meterkast, Hager componenten, etc. Idem in het geval dat er een uitbreiding van de groepenkast geplaatst moet worden, gebuikt de installateur het zelfde merk, of een generieke module? Dit kan behoorlijk in de kosten schelen, maar laat de meterkast ook rommelig ogen. Dit is ook de reden dat wij altijd een foto van uw meterkast vragen voor het opstellen van de offerte.

Hopelijk helpen deze tips u bij het vergelijken van de offertes voor het installeren van uw eigen laadpaal.